Aktualizace: 3.11.2023 12:59
Praha – Třetina Čechů tvrdí, že se při on-line nakupování setkala s podvodem a 48 procent se možných podvodů na internetu obává. Přibližně jen 46 procent lidí ale dokáže poznat, zda je jejich nákup bezpečný. Vyplývá to z nového průzkumu antivirové firmy Gen Digital, která vznikla spojením českého Avastu a americké NortonLifeLock. Průzkum uskutečnila v červenci mezi více než tisícovkou uživatelů z ČR.
V globálním měřítku se s podvody při on-line nakupování setkalo 22 procent uživatelů, tedy méně než v Česku. Podvodů při internetovém nákupu se ale celosvětově obává až 70 procent uživatelů. Celkem 53 procent respondentů ze světa také uvádí, že ví, jak bezpečně nakupovat na internetu.
Přestože se téměř polovina Čechů podvodů bojí, 21 procent je ochotných nakupovat přes reklamní odkaz na Facebooku nebo na jiných sociálních sítích. Přibližně 14 procent dotazovaných by kvůli výhodnější ceně nakupovalo u neznámého člověka nebo neoficiálního prodejce a sedm procent nakupujících by dokonce bylo ochotných kliknout na podezřelý odkaz.
“Kyberzločinci často zneužívají důvěru nic netušících lidí, kteří během svého nákupu hledají co možná nejlepší cenu požadovaného zboží bez ohledu na případná rizika. Uživatelé se při vánočních nákupech mohou s cílenými podvody setkat častěji. Je tedy vyšší pravděpodobnost, že v e-mailových schránkách, na sociálních sítích nebo v reklamách právě v předvánočním období objevíme falešné speciální nabídky, které se nás budou snažit zmást, dovést do podvodných e-shopů a tam nás připravit jak o peníze, tak o naše cenné osobní údaje,“ uvedl analytik Avastu Jakub Vávra.
Důležitým pravidlem podle Vávry je nakupovat výhradně u známých a prověřených obchodníků. Každý nákup je třeba dobře zvážit a zhodnotit potenciální rizika, která s sebou přináší, dodal. Avast podle něho doporučuje při internetových nákupech vždy obezřetnost a nenechat se zlákat pouze výhodnou cenou. Lidé by si měli zkontrolovat internetovou adresu e-shopu, zda nejde o napodobeninu, a také si prověřit uvedené kontaktní informace. Neměli by také klikat na vyskakující reklamy nebo na odkazy v e-mailech, které mohou přesměrovávat na škodlivé stránky, uvedl.