Aktualizace: 05.07.2023 08:50
Praha – Odběratelé plynu by si podle tuzemských plynařů měli co nejdříve zajistit termín pravidelného servisu svých kotlů a dalších odběrných plynových zařízení. Na podzim, kdy startuje topná sezona, očekávají plynoservisy velký nárůst počtu zakázek, a tím i prodlužování čekacích lhůt, uvedl Český plynárenský svaz. Varoval před problémy se vznikem nečistot v zařízeních, loni jich byly nahlášeny desítky.
“Termín kontroly doporučujeme domluvit co nejdříve a nedělat ji za pět minut dvanáct, kdy už bude potřeba topit a kdy může být těžké najít volný termín,“ řekl ředitel Technického odboru Českého plynárenského svazu Ivo Kršek.
Kontrolu svých plynových zařízení, ať už jde o kotle, sporáky nebo také domovní rozvody plynu, by si spotřebitelé měli podle svazu nechat provést alespoň jednou za rok. “Taková kontrola přinese nejen jistotu bezpečného provozu plynových zařízení, ale dokáže výrazně prodloužit i jejich životnost,“ řekl generální ředitel Českého plynárenského svazu Josef Kotrba. Upozornil, že kontrolu by měl vykonávat vždy odborník.
Servis plynových spotřebičů podle svazu předchází problémům se znečištěním hořáků a dalších částí zařízení. Odhalují také potíže s nedokonalým spalováním plynu a možným vznikem škodlivých látek, jako je oxid uhelnatý.
V loňském roce se v celé České republice podle dat svazu objevilo několik desítek případů vzniku sulfidu měďného přímo v odběrných plynových zařízeních. Tyto nečistoty se mohou tvořit reakcí sulfanu, který je přirozenou složkou v zemním plynu, s měděnými částmi odběrného plynového zařízení a souvisí zřejmě s konkrétními technickými parametry odběrných plynových zařízení.
Nečistoty byly spojovány také s dodávkami plynu z Norska, který nahradil ruský plyn. Svaz ovšem už dříve upozornil, že plyn z Norska splňuje veškeré kvalitativní podmínky.