Aktualizace: 13.09.2023 22:26
Praha – Vyprodané Rudolfinum dnes aplaudovalo Vídeňským filharmonikům a klavírnímu virtuosovi Levitovi, kteří se pod taktovkou nejúspěšnějšího českého dirigenta současnosti Jakuba Hrůši představili na festivalu Dvořákova Praha. Program složený z druhého klavírního koncertu Johannese Brahmse a z osmé symfonie Antonína Dvořáka připomněl vřelé přátelství, které skladatele vzájemně pojilo. Levitovo charisma a Hrůšova energie zvedly diváky ze sedadel a orchestr musel přidávat.
Šestatřicetiletý rusko-německý klavírista Levit dostál pověsti muže, který si nepotrpí na formality obvykle spojené se světem vážné hudby. Na pódium dorazil v černé košili a kalhotách a posluchače vzápětí uchvátil nejen vlastní hrou, ale i bezprostředním projevem a interakcí s kolegy. Výkon orchestru prožíval celým tělem, na hudebníky se usmíval, vyťukával si rytmus prsty. Velkým nasazením uchvátil publikum i dvaačtyřicetiletý Hrůša, který Dvořáka ve druhé polovině koncertu oddirigoval zpaměti.
Německý rodák Brahms nezištně dopomohl Dvořákovi ke světové proslulosti, když v roce 1877 doporučil jeho Moravské dvojzpěvy svému berlínskému nakladateli. Oba přátelé se dnes na festivalu symbolicky setkali u příležitosti květnového 190. výročí Brahmsova narození. Koncert byl podle organizátorů vyprodaný několik měsíců dopředu. Festival letos Brahmsovi věnoval celou programovou řadu, v jejímž rámci zazněly nebo ještě zazní nejen všechny autorovy koncertní skladby, ale ve čtvrtek třeba i jeho Německé Requiem v podání České filharmonie.
Vídeňská filharmonie je podle názoru mnoha odborníků nejlepším světovým orchestrem. Renomé si za uplynulých 180 let vybudovala staromilskými hudebními návyky a jedinečným „vídeňským zvukem“. Šéfdirigent Bamberských symfoniků Hrůša, který se od roku 2025 stane šéfem Královské opery Covent Garden, s filharmoniky v posledních týdnech absolvuje rozsáhlé evropské turné: zahráli na festivalu v Salcburku, dále v Lucernu, Vídni či Bukurešti.
Klavírista Levit pochází z Nižního Novgorodu, v dětství se ale s rodinou přestěhoval do Německa, kde vystudoval. Vystupuje na recitálech i s předními světovými orchestry. V době koronavirové pandemie proslul rovněž padesátkou domácích koncertů, které živě streamoval ze svého berlínského domova přes sociální sítě. Je nejen hudebníkem, ale také občanským aktivistou. Když se veřejně vyslovil proti pravicovému extremismu a antisemitismu po atentátu před synagogou v německém Halle, čelil výhrůžkám smrtí a dostal policejní ochranu. Koncertoval také v lese při ekologické demonstraci proti kácení stromů v Hesensku.