Aktual.: 12.07.2025 08:10
Praha – Organizace Obraz – Obránci zvířat obvinila některé řetězce z tichého ústupu od závazků ohledně prodeje klecových vajec a spustila kampaň s názvem Zrádci slepic, která na vývoj upozorňuje. Proti tomu se ohradil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, podle něj jde o lživou a manipulativní kampaň. ČTK řekl, že obchody své závazky nezměnily a dělají vše pro to, aby bylo na českém trhu co nejvíce vajec z bezklecových chovů. Zákaz klecových hal má v ČR platit od roku 2027, některé řetězce se zavázaly k ukončení prodeje do roku 2025.
Do konce roku 2026 je nutné přestavět ještě téměř 2,5 milionu kusů ustájovacích míst, podle Českomoravské drůbežářské unie se ale deset až 15 procent míst nestihne přebudovat a českých vajec bude nedostatek.
Podle obránců zvířat některé supermarkety v poslední době změnily nebo zcela odstranily ze svých webových stránek dříve veřejně deklarované závazky, které měly zajistit konec prodeje klecových vajec do konce roku 2025. Závazky byly podle obránců v minulosti součástí etických kodexů či tiskových zpráv. „Řetězce měly na přípravu sedm let, a pro porušení závazků tak neexistuje žádná omluva. Je na čase přestat mlžit a jasně říct, kteří obchodníci své sliby drží a kteří naopak potichu připravují zradu,“ uvedl v tiskové zprávě Pavel Buršík, mluvčí organizace.
Cílem nové kampaně obránců zvířat je upozornit na firmy, které se ke svým závazkům staví vyhýbavě, a vyzvat je k jejich dodržení. Kampaň doprovodí happeningy a komunikace směrem k zákazníkům. Řetězce jako Billa, Rohlík, Košík nebo Delmart už vejce z klecových chovů z nabídky stáhly, a Lidl závazek nedávno potvrdil, tvrdí Obraz.
Prouza kampaň vnímá jako lživou s cílem získat od lidí finanční příspěvky na mzdy a sebeprezentaci organizace. „Obchody tyto závazky, učiněné na celoevropské a někdy i celosvětové úrovni, nijak nezměnily, jak se Obraz snaží lživě naznačovat. Tyto závazky jsou často součástí širších strategií péče o přírodu, zdravého stravování a podpory lokálních dodavatelů,“ uvedl Prouza.
Předsedkyně drůbežářské unie Gabriela Dlouhá označila závazky řetězců o konci prodeje klecových vajec již koncem letošního roku za marketingový tah. „Uvidíme zda ho (závazek) dostojí, jelikož tuzemských vajec bude nedostatek. Zhruba deset až 15 procent se určitě nestihne do konce roku 2026 přebudovat a sníží se soběstačnost v produkci konzumních vajec,“ napsala Dlouhá na dotaz ČTK.
Nabídka českých a bezklecových vajec v obchodech se bude podle Prouzy odvíjet od toho, jak rychle zvládne stát schvalovat přestavbu chovů a jak přestavbu dokáže podpořit. „Bohužel složitá byrokracie okolo modernizace chovů znamená, že je stále řada českých chovů, které čekají na potřebná povolení a na kapacitu specializovaných stavebních firem, aby své chovy zmodernizovaly,“ podotkl Prouza.
Ministerstvo zemědělství poskytuje investiční dotace na modernizaci zemědělských podniků, včetně přechodu z klecových chovů nosnic na alternativní systémy. Dlouhá tvrdí, že v 1. a 4. kole programu bylo podpořeno přibližně 42 projektů za 800 milionů korun. V současnosti se podle ní připravují pravidla pro říjnové 6. kolo, ve kterém se hovoří o snížení limitu 30 milionů korun na projekt. „Což by právě u nosnic vedlo k problémům a mohlo znamenat zpomalení přestaveb,“ upozornila.
Kvůli přestavbám chovů, ale i výskytu ptačí chřipky, někteří odborníci očekávají zdražení vajec. V červnu vejce ve srovnání s květnem zlevnila o 2,37 procenta na 66,70 koruny za balení o deseti kusech, v meziročním srovnání je cena vyšší o 49,52 procenta.